Hierontaan vai fysioterapiaan?

150 150 Espoon Keskuksen Fysioterapia

Fysioterapia poistaa kipua ja parantaa

Fysioterapian tarkoituksena on useimmiten parantaa jokin vamma tai vaiva, kuten olkapään kipu tai selkäkipu. Fysioterapiassa pyritään poistamaan kipua ja parantamaan toimintakykyä. Fysioterapia pohjaa aina tarkkaan fysioterapeuttiseen tutkimiseen, johon koko terapia pohjautuu. Fysioterapiassa toisin sanoen selvitetään syy vaivalle ja hoidetaan syytä eikä pelkästään seurausta.

Fysioterapeutti on opiskellut 3,5 vuotta ja suorittanut alemman ammattikorkeakoulututkinnon. Fysioterapeutti on laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö, samalla tavalla kuten esim. lääkäri, hammaslääkäri, sairaanhoitaja jne.

Lue lisää fysioterapeutin koulutuksesta.

Hieronta rentouttaa ja auttaa palautumaan

Hieronta on lihasten käsittelyä, jossa pyritään vaikuttamaan lihasten aineenvaihduntaan ja edesauttamaan lihasten palautumista esim. urheilusuorituksesta. Hieronnan vaikutuksia ovat myös rentoutuminen ja lihaskipujen väheneminen. Hieronnalla ei pääsääntöisesti voida parantaa mitään vammaa tai vaivaa, joskin jo rentoutuminen ja hyvänolon tunne saattavat lievittää kipua.

Koulutettu hieroja on nimikesuojattu ammattinimike. Saadakseen käyttää ammattinimikettä, suorittaa henkilö ammattitutkinnon. Ammattitutkintoon osallistuminen ei edellytä koulutusta, joskin nykyään suurin koulutetuista hierojista käy koulutuksen joka sisältää lopussa suoritettavan ammattitutkinnon. Koulutukset ovat keskimäärin lukuvuoden mittaisia, joko päivä tai iltaopintoina suoritettavia. Hieroja tai urheiluhieroja nimikkeitä ei ole suojattu ja niitä saa käyttää kuka tahansa ilman koulutusta. Espoon Keskuksen Fysioterapian kaikki hierojat ovat koulutettuja hierojia ja näinollen ammattitutkinnon suorittaneita.

Lue lisää koulutetun hierojan ammattitutkinnosta.

Kaikkien terveydenhuoltoalan ammattilaisten ammattioikeudet voit tarkistaa Valviran JulkiTerhikistä.