Purentaelimistön toimintahäiriöt

Purentaelimistö koostuu leukaluista nivelineen, hampaistosta, puremalihaksista sekä huulista, kielestä ja poskista. Tämän alueen sairauksia ja kiputiloja nimitetään purentaelimistön toimintahäiriöksi (temporomandibular disorder, TMD).

Purentahäiriöiden oireita ovat mm. leukanivelten, hampaiden ja purentalihasten kivut, kasvojen ja pään säryt, puruarkuus, hampaiden narskuttelu tai tiukka yhteen pureminen (bruksismi), leukanivelen äänet tai vaikkapa puheentuoton häiriöt.

Purentaelimen toimintahäiriöille altistavia tekijöitä ovat mm. purentavirheet (avo-, risti-, kärki- ja syväpurenta), hampaiden narskuttelu (bruksismi), stressi (hampaiden pureminen yhteen), reumasairaudet, pään ja niskan vammat ja iskut sekä ryhtivirheet.

Omat tavat ja tottumuksetkin voivat aiheuttaa tai ainakin pahentaa vaivoja. Narskuttelu, poskien, kynsien tai esim. kynien pureskelu tai liiallinen purukumin jauhaminen kipeyttävät purentaelimistöä ja rasittavat leukaniveliä.

Fysioterapian tavoitteena on lievittää kipuja ja rentouttaa purentalihaksia. Fysioterapia on osa kokonaisvaltaista purennan hoitoa jolla autetaan vähentämään lihaksiin ja niveliin kohdistuvaa kuormitusta ja palauttamaan normaalia toimintaa. Paras hoitotulos saadaan tiiviillä moniammatillisella yhteistyöllä.

Purentaongelmien fysioterapia sisältää tarpeen mukaan erilaisia pehmytkudoskäsittelyjä ja nivelliikkuvuutta lisääviä käsittelyjä, lihasvoiman parantamista yksilöllisen harjoitusohjelman avulla, lämpö- ja kipusähköhoitoja kivun lievittämiseksi ja rentouden lisäämiseksi, koko rangan asennonhallintaa, liikkuvuutta ja voimaa lisääviä harjoitteita ja hoitoja, kinesioteippausta, rentoutus- ja kotiharjoitusohjausta sekä hoidon etenemisen seuraamista.

Varaa aikasi purentaelimistön fysioterapiaan sähköisen ajanvarauksemme kautta tai puhelimitse numerossa 09 859 6897.